Health stories

1 juni: En introduktion till min träningsblogg

juni 1, 2015

IMG_3108 IMG_3104

Då var det officiellt första juni. Och vad gäller vädret så trycker vi på ignore knappen. Men med vårat första kliv in i juni, påbörjar vi även första dagen med 30 dagars bloggutmaning. Som ni kunde läsa om här.

Ja, nu var väl kanske benämningen träningsblogg lite att ta i. Möjligtvis. Men en introduktion till exakt vad jag tränar, men framförallt varför jag tränar, kan vara på sin plats. 

Sommaren 2013 klev en liten, undernärd tjej in i konsultationsrummet på SATS. 42 kg och mer skulle bort. Tyckte jag. Att jag blev inlurad i en värld med skivstänger och tunga lyft hävdar jag ännu idag, att bygga muskler var det sista jag ville. Att bli stor, och bulkig var långt ifrån det ideal jag eftersträvade. Vilket är ironiskt, när jag idag tränar för maximal muskelutveckling inför debuten i bikini fitness.

Ibland bara vet du när du hittat rätt. Vilket jag gjorde, där sommaren 2013. Att träning alltid varit en naturlig del av min vardag gjorde det lätt för mig att ta mig till gymmet. Men från den dagen av helt andra anledningar, med nya mål och med en nyfunnen glädje till träningen.

Bikini fitness är en narcissistisk sport. En utseendefixerad bedömningssport. Men det är jobbet bakom kulisserna, livsstilen, som jag uppskattar. Att träna mot ett mål, att visuellt kunna se progressionen jag känner. Att aldrig vara klar. För att bygga muskler, som kvinna och framförallt för mig som i grunden är relativt tanig, krävs det att du utsätter kroppen för en belastning som tvingar den att växa. Att du matar din kropp med näringsrik mat, men framförallt – med mycket mat. Träning ska, och bör, vara rogivande och något som ger dig glädje, alla är inte skapta för att träna allt. Så hitta det som du brinner för och mår bra av.

Mat och bakinläggen varvas här med mina tankar och tips om träning, men framförallt tävling, och allt som hör där till. Återigen är det viktigt för mig att poängtera, jag mår bra av mycket och regelbunden träning. Nu förespråkar jag en aktiv livsstil, men absolut i den mån man vill och orkar. Återigen, vi är alla olika och vill du endast träna ett pass i veckan är det helt okej. Vill du inte träna alls, utan föredrar vardagsmotion är det också helt okej. Vi alla är olika. Jag äter enligt ett kostschema för att säkerställa att jag får i mig den mängd mat som min kropp behöver, och lite där till ;) Mitt främsta fokus är givetvis styrketräningen, av naturliga skäl och för att det är det som jag tycker är kul. Som emellanåt varvas med andra rörelser och träningsformer, av den enkla anledningen att det är det som jag mår bra av. Ett aktivt, men välbalanserat, liv. 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Johannes Sundlo juni 1, 2015 at 3:31 e m

    Älskar att det är sådan spridning på bloggarna i den här utmaningen, ska bli kul och följa dig! :)

    • Reply matkreation.se juni 1, 2015 at 3:41 e m

      Vad roligt att du skrev en kommentar, så jag kunde hitta till din sida. Detsamma, vad spännande att läsa fler bloggar från samma utmaning och att få se allas olika syn på de ämnen som vi kommer ta upp! :D

    Leave a Reply