Health stories

Att hitta motivationen

mars 18, 2015

IMG_8251IMG_8249

Det finns en fråga som jag både får själv och ser mer eller mindre överallt. Hur hittar man motivationen till att leva hälsosamt. Och hur håller man motivationen igång. För – egentligen, många har väl någon gång hittat den där motivationen som det så ofta talas om, men inte alla lyckas hålla den vid liv tillräckligt länge för att påbörja någon förändring. Sedan finns det de som försökt och försökt att skapa förändring, men som gång på gång faller tillbaka i gamla mönster. Först och främst måste du definiera vad ett hälsosamt liv innebär för dig, realistiskt talat. Det är oftast de små förändringarna som i slutändan kommer göra störst skillnad, då det även är dem som du på sikt kommer kunna hålla.

Jag vaknade inte upp en dag och fick för mig att börja träna 6 dagar i veckan, med siktet inställt på bikini fitness från dag 1. Jag slutade inte med socker, cigaretter och alkohol under en natt. Det tog tid. Dina mål är inte huggna i sten, de kommer att förändras med tiden desto mer du anpassat dig till önskade livsstilsförändringar.

När det kommer till att göra förändringar, framförallt med sig själv, så innebär det även att det finns delar av din vardag som du inte är nöjd med. Personligen så hade jag under flera år tampats med problem kring maten, med ångest och för mycket festande. Jag hade nått min absolut lägsta vikt och ville egentligen bara bygga lite muskler. För att få… någon som helst form. Framförallt på mina armar. Ett PT pass blev 10, som sedan blev fler. Och fler. Träningen har alltid funnits i min vardag, inte av samma anledning som nu dock. Men desto mer jag fokuserade på styrketräning, desto hungrigare blev jag. Ett mål om dagen blev 2 mål. Som efter ett år, blev tre mål om dagen. Som idag är 5 gigantiska måltider om dagen.

Det tar tid.

Mitt största tips till hur man finner motivationen är att först förstå vad man vill förändra, och därefter acceptera att det inte fungerar i dagsläget. Det talas ofta om att förändringar ska ske i små steg, blir det för stora förändringar kan de bli svåra att hålla. Men likaså, små förändringar behöver prioriteras de med. Ingenting kommer gratis och ingenting kommer bara att ske. Du måste aktivt göra val.

Jag hör många klaga på brist på motivation för att träna. Vill du verkligen börja träna – eller känner du att du vill det för att du bör vilja det? Det är en stor skillnad. Vi alla har olika mål, olika förutsättningar med tid och olika prioriteringar men vill du verkligen förändra något så går det alltid. Om du är beredd att jobba för det.

Jag är motiverad till att träna hårt och äta hälsosamt. Varje dag. Inte varje timme varje dag. Men ändå varje dag. Det går på rutin, jag prioriterar mina träningspass och jag offrar annat för att det ska gå ihop. Mitt största tips är att sätta mål och delmål. Börja med att bestämma dig för att träna 2 pass i veckan, eller att äta hemmalagad mat till middag på veckodagarna. Visualisera hur du vill att din vardag ska se ut, och jobba mot det. Är det träningen du vill komma igång med, så skriv ner ett träningsschema – anteckna under passet och finn motivationen i att du svart på vitt blir bättre från vecka till vecka. Det finns inget som är så motiverande som att se personliga förbättringar.

För enligt mig, så går det inte att inte behålla motivationen när du ser din utveckling. Jag tänker nästan varje dag på hur långt jag kommit, och likaså – hur mycket jag har kvar. Det är det som driver mig, all potential som ligger runt hörnet bara man är beredd att jobba och offra för att nå dit. Är du det, då kan du gå hur långt du vill.

IMG_8246 IMG_8259

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply