Kitchen stories

Blomkålsris med ugnsbakad butternut squash och svårtkål

april 17, 2015

risotto blomkål blomkålsris ugnsrostad pumpa

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag ser fram emot lunch, en bieffekt av att ha intagit frukosten redan klockan 6. När klockan närmar sig 12 är jag hungrig, vilket jag egentligen är mest hela tiden men lite extra vid lunchtid så där. Veckan som varit har varit hektisk och det känns egentligen som om det ända jag gjort är att laga mat, vilket inte är helt sant men då kvällarna varit fullspäckade har jag behövt planera och tillaga lite extra när jag hittade tiden. Ibland kommer livet emellan, och det är då planeringsfasen kickas igång big time – för maten kommer att prioriteras.

Så häromkvällen skulle det lagas middag. Typ snabbt. Men då jag hade en del att fixa hemma innan kunde jag lika gärna skicka in en butternut squash i ugnen under tiden. För det kräver liksom inget större engagemang. Jag hade nästan glömt bort den där pumpan, som överkonsumeras under höstens mörka månader. It’s back to stay. Jösses vad gott det var, det fina med butternut squash är att kalorieinnehållet är betydligt mindre än andra kolhydrater – vilket summa summarum innebär att man kan äta dubbelt så mycket :p 

Butternut innehåller 45 kcal per 100 g (innan tillagning) vilket jämfört med vanlig potatis som innehåller 76 kcal per 100 g – ger ett bra alternativ med färre kalorier.

Ugnsbakad pumpa med ett tunt parmesanlager fick det bli. När jag ändå var igång passade jag på att tillaga lite extra till mina matlådor, för jag får inte nog. Så gott!

Pumpan serverades sedan med blomkålsris och svartkål och för att det liksom skulle gå ännu fortare så köpte jag färdig grillad kyckling och strimlade ner, och toppade sedan hela kalaset med ytterligare finriven parmesan.

INGREDIENSER (2 portion)

  • 1 stort blomkålshuvud (mängden krymper under stekning)
  • 1 butternut squash (när du ändå tillagar så gör gärna mer så du har hemma)
  • 1 grillad kyckling
  • färsk svårtkål (eller broccoli eller annan grönsak)
  • parmesanost
  • kryddor efter smak
  • olivolja

pumparisotto blomkålsrisotto

TILLAGNING

Börja med att sätta på ugnen på 200 grader. Dela upp pumpan på längden och gröp ur kärnorna. Ena halvan la jag upp på plåten som den var. Den andra halvan skar vi upp i små kuber och la sedan upp på plåten. Ringa över olivolja, havssalt och ett lager finriven parmesanost. Ställ in plåten i ugnen i ca 35 minuter. Och gå och gör något som behöver göras ;)

När pumpan är klar så ta ut den ur ugnen. Ta fram en matberedare och lägg ner delar av blomkålen – mixa tills det blir ett ris, lägg över i en upphettad stekpanna med olivolja och fortsätt sedan mixa resten av blomkålen. Detta måste göras i omgångar för att få en konsekvent konsistens.

Stek sedan blomkålsriset – lägg ner kycklingen, pumpakuberna och strimlad svartkål.

Toppa sedan med mer parmesan. Klart!

Trevlig fredagskväll!

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Salamistoppad kyckling | Matkreation.se september 10, 2015 at 11:49 f m

    […] är inne på alternativ så kan du, om du önskar avstå riset ersätta det med blomkålsris och här hittar du ett recept på blomkålsris med ugnsbakad pumpa och […]

  • Leave a Reply