Health stories

Cory Gregorys Squat every day

augusti 6, 2015

IMG_5419 IMG_5420

IMG_5422 IMG_5421

Squat Every Day will challenge you, test your resolve, and reveal your character. But if you have what it takes to squat daily, you’ll gain strength, build muscle, and become a better lifter. This is for the hardcore.

Det här med benböj. Jag är nu inne på vecka 2, dag 11, av Cory Gregorys Squat every day program som jag ska nöta dag in, dag ut i 30 dagar. Efter mycket tjat fick jag söndagar ledigt, så tekniskt sett är det 6 dagar i veckan jag ställer mig i buren för att böja.

Styrkelyftaren Cory Gregory bommade aningen för många lyft i böjen, och insåg att vill du bli bra på något. Gör det ofta. En benböj är för kroppen en naturlig rörelse, som du bör klara av. För många är det rörligheten som sätter käppar i hjulet, för mig är det styrkan.

”Nobody has a monopoly on strength. Everybody can get stronger.”

Så 1 augusti närmade sig och siktet var inställt på dietstart, istället får jag ett sms från coachen som ber mig kolla igenom ett nytt träningsupplägg. Nu skulle det böjas varje dag, och parallellt skulle matintaget ökas. Inte riktigt vad jag hade förberett mig på, men absolut. Får jag äta mer, gör jag väl vad som helst då. Att böja varje dag förutsätter att du vet vad du gör, och att du är skadefri. Så nej, det är verkligen inte ett upplägg för vem som helst. Och ja, jag var skeptisk. Ganska väldigt skeptisk. Det är under vilan våra muskler bygger sig stora och starka, det vet vi alla. Och inte tala om risken för överträning, framförallt för mig som tidigare haft en inflammerad höftböjare på grund av överträning.

Men som Cory Gregory förklarar det:

”If you say daily squatting is inherently overtraining, I’m going to tell you that it’s not. I’ve been doing this program for more than 300 days straight. Broz has been squatting every day since 1996. Like I said, squatting is a fundamental human movement, not something to fear….Why can’t you squat every day? Have you tried it? How do you know you’re not capable of something more?”

Uplägget är relativt enkelt, varje pass inleds med 10 set benböj. Genom programmet får du prova 11 olika sätt att böja på. Mentalt nedbrytande av bara tanken. Repsintervallet ligger på: 10,10,5,5,3,3,3,1,1,1. Så varje dag, maxar du. Därefter följer ytterligare några benövningar, som utfallsgång, baksida lår, marklyft och så vidare. Och därefter övergår du till att träna en eller två andra muskelgrupper.

Dag 11 och jag älskar det. En blir bra på det En gör. Men det här är tillfälligt och vi har ett syfte. Tanken är att chocka kroppen och tvinga den att lägga på sig massa… Och efter detta upplägg kommer allt hädanefter vara en piece of cake haha.

IMG_5436 IMG_5437

En extremt sliten tjej efter dagens front to back böj, med en dubblering av repsintervallet. Totalt 84 böj och därefter ett biceps & triceps pass. ”This is for the hardcore” No shit. Men varje pass njuter jag av känslan av styrka, för att inleda varje pass med benböj, sätter standarden för resten av timmen.

Men ännu en gång, programmet kräver att du vet hur du ska böja och att du inte har problem med knäna eller leder. Annat än det, kan vem som helst prova programmet då vikterna sätts av dig själv och anpassat efter hur hårt du är villig att träna.

En utvärdering av dessa 5 veckor kommer, ja… efter 5 veckor dåra. Men hittills, rullar det på fint.

Mer information om själva upplägget hittar ni HÄR.

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply