Health stories

Det här med aminosyror och så vidare

mars 16, 2015

1409-oneamino-wildstrawberry-3d

Min spontana tanke är nu att komplimentera det fina vädret. Men jag lämnar det åt resterande måndagsinlägg där ute och nöjer mig med att morgonen började bra. Som vanligt så påbörjas nedräkningen till nästa mål sekunden som min sista sked gröt äts upp. Hungrig här vet ni. Men efter helgens diskussion med coachen angående tajmingen med aminosyror, lunch och protein kring träningen så har vi lagt om lite i schemat. Med betoning på lite. Rent generellt skulle jag säga att det vanligast upplägget är mat, sedan aminosyror under träning och sedan följt av en proteinshake och därefter mat igen någon timme senare. Precis som det såg ut även för mig, innan aminosyrorna petades in INNAN träning, inte under träning. Som sedan nu åter har fått sig ett omsving.

Varför ska då aminosyror inte drickas under passet? Det finns egentligen inget ska, det finns egentligen inte ens ett behov för de flesta att drick aminosyror. Men jag kan framförallt tycka att om man ska dricka aminosyror så bör man ha en någorlunda förståelse för varför man gör det och hur proteinsyntesen påverkas. Det finns ingen som kan förklara det här så korrekt men ändå lättförståeligt som Jacob Gudiol gör i den här artikeln. Men för att kort sammanfatta så höjs proteinsyntesen sekunden kroppen känner av en höjning av aminosyror i blodet, denna höjning sker fort och därefter ligger proteinsyntesen på den högre nivån under några timmar, för att sedan återgå till normalt igen. Av denna anledning så kan du inte heller höja en redan förhöjd proteinsyntes och man rekommenderar därför att protein ska intas i pulser med några timmars mellanrum. Precis som Jacob skriver så verkar det som om nivåerna kan vara förhöjda i cirka 3 timmar, innan de återgår till sitt ursprung. Dricker du därmed protein, dvs aminosyror, under passet så kommer ditt proteinintag efter passet vara något bortkastat – du kan ju inte höja en redan förhöjd proteinsyntes.

Vi har nyligen kastat om i mitt kostschema så att mitt proteinpulvers-intag sker runt klockan 10 på förmiddagen, jag äter vanlig mat innan mitt träningspass och sedan dricker jag mina aminosyror direkt efter mitt träningspass. Sedan äter jag vanlig mat återigen cirka en timme efter passet. Jag använder alltså Fitnessgurus aminosyror, där jag ikväll ska hämta ut smaken wild strawberry :D

Sedan jag började med kostschema så har den största förändringen egentligen inte varit kvalitén på maten, utan näringstajmingen och mängden mat. Vilket enkom gett positiva resultat, för mig. Egentligen blir det hela lite banalt när det stora problemet blir när på dagen du ska inta dina aminosyror – vilket jag kan förstå, men det som är så kul med framförallt kost enligt mig är hur vi kan styra våra kroppar och mående i en sådan stor grad med bara små förändringar, framförallt med just näringstajmningen. Men det hela är väl som allt annat, helt individuellt hur just du önskar göra. Men så här har jag lagt upp det med kosten kring träning, vilket fungerar finfint för mig.

 

Och dagens benpass gick bra? Jo tack, höjningar på samtliga övningar och 90 minuter senare gick en trött och otroligt lycklig människa ifrån SATS. Med sina aminosyror rakt mot nästa måltid. Måndagslycka

Processed with Moldiv Processed with Moldiv Processed with Moldiv

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Tyngre aminosyror | Matkreation.se juni 4, 2015 at 11:27 f m

    […] Jag har tidigare skrivit ett inlägg om Aminosyror, när jag tar dem och varför. Det går att läsa här. […]

  • Reply Efter träningsmål | Matkreation.se juni 21, 2015 at 4:39 e m

    […] mini löppasset tillbaka till kontoret. Och varför jag dricker aminosyror har jag skrivit om här. Ändå är jag alltid något sen till jobbet. Trots den något förlängda lunchen, vilket är […]

  • Reply Jesper november 2, 2015 at 9:28 e m

    Jag håller med dig i din post om aminosyror, jag är också väldigt noggrann med tajmingen av intaget. Jag tycker du har en mycket intressant blogg med både recept och träning. Lycka till på Decembercupen och Luciapokalen!

    • Reply matkreation.se november 3, 2015 at 12:15 e m

      Tack snälla du! Ja det är mycket som ska tajmas rätt om man vill optimera utvecklingen, och många bäckar små… Framförallt är det godare med aminosyror efter ett svettigt pass än en proteindrink haha :p

    Leave a Reply