Health stories, Kitchen stories

Helgmys & trappintervaller

maj 31, 2015

IMG_3239 IMG_3240

På första gången på länge kan jag medge att större delen av helgen spenderats i soffan, med marathonplöjning av Robinson, lägligt inspelat av TiVo himself. Men däremellan har både mys och fys hunnits med. Fredagskvällen bjöd både på grillning. Och soloch till och med ett glas rött. 

rödvin grillspett Ludde grill

Det må låta jävligt banalt att vi liksom nyligen precis kommit på att kyckling gör sig bra på grillen. Men så är det, kycklingen har tidigare alltid hamnat lite i skymundan för just köttet. Denna gång serverades det, som vanligt när vi grillar i det här hemmet, tillsammans med paprika, champinjoner och lök. Marinerat och spettat. Och marinaden måste jag slå ett litet extra slag för, den ljuvliga kombinationen av Santa Maria Honey tillsammans med färsk chili, vitlök och ingefära fint hackat. En exemplarisk smakkombination ;)

Lördag förmiddag spenderades i vanlig ordning på gymmet för ett ryggpass, därefter intogs soffläge och där stannade jag visst de kommande 9 timmarna, medan mannen roade sig ute på krogen.

Jag som då alltså inte vaknade bakis begav mig nu på morgonen tvärs över gatan för trappintervaller. Och efter cirka 30 minuters morgonfys beslutade jag där och då att varje söndag hädanefter skall börja här, i denna trappa, med intervaller. 

IMG_3247 IMG_3237

Haha och när jag säger att jag hittade en trappa menar jag då alltså inte endast den delen som syns här på bilderna. Efter denna trappa har vi en meter raksträcka, därefter två trappor och en raksträcka till. Nu när sommaren faktiskt är här (peppar, peppar) är utomhusintervaller enligt mig att föredra. Passet går fort. Vilket då i praktiken även innebär att du måste ge allt. Annars får du dessvärre inte ut något av just, intervaller. 

Jag sprang idag 20 intervaller. Uppdelat på två ”pass”. Så: två stycken set med 10 intervaller vardera. 

Börja med att springa så fort du kan upp, och medelsnabbt ner. Då har du gjort 1 intervall, upprepa 9 gånger till. Ta endast korta pauser mellan intervallerna.

Ta en sedan längre paus, gärna med ett intag av aminosyror. Och upprepa sedan proceduren en gång till, det vill säga återigen 10 intervaller.

IMG_3246 IMG_3245

Jag avslutade sedan passet med några grodhopp ner varvat med något utfallsgång:ish upp. Ett snabbt och effektivt förbränningspass som lätt betas av innan frukosten. Får jag välja, vilket jag givetvis får, så lägger jag hellre in några intervall pass i veckan – än att döööö av tristess under långdragna cardio sessioner.

Att spendera lite tid i naturen kan vara trevligt det med, enligt vissa ;P

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Uppochhoppa träningsbloggutmaning | Matkreation.se juni 24, 2015 at 12:30 e m

    […] Rubriken den 22 juni löd som sådant, ett intervallpass. Och jag springer faktiskt intervaller. Emellanåt. Och ett exempel på ett sådant trappintervallpass går att läsa här. […]

  • Leave a Reply