Kitchen stories

Högrev med quinoa & kantarellrisotto

oktober 22, 2014

högrev quinoarisottoMin specialitet är inte kött, tydligen. Jag kan köttfärs, jag kan kyckling. Jag kan tillbehör till kött, men lite där tar det stopp. Egentligen. Men eftersom att det är jag som har huvudansvaret över inköpen, så är det jag som får välja mat. Punkt. Och igår valde jag högrev. Min pappa brukar emellanåt slå på stort och laga hamburgare gjorda på malen högrev, och så gott det är. Att steka blev inte lika bra, men ändå väldigt gott. Jag inser själv att det inte är så här man promotar en middag, ja. Men högrev ska malas, eller långtid kokas. Så så är det.

Medan jag gick på yoga bad jag mannen i hemmet att tillaga köttet, till detta skulle jag sedan servera en risotto på palsternacka och svamp. När jag efter en timme kommer hem så står han där, mer än nöjd – med tillagat kött – och palsternacka och svamp i ugnen. Jaha. Tanken var fin, men det var fel. Då fick jag tänka om. En quinoarisotto fick det bli, med ugnsbakade champinjoner och kantareller.

Och jag måste nog erkänna, det där med bakad palsternacka blev v-ä-l-d-i-g-t gott. Ibland kan han trots allt.

INGREDIENSER

Quinoarisotto (1 portion)

  • 0.5 dl ekologisk quinoa
  • 1 dl kokosmjölk light
  • 1 msk finriven parmesan
  • färska kantareller
  • färska champinjoner
  • kryddor efter smak

Tillbehör (anpassa efter portionsantal)

  • högrev eller annan proteinkälla
  • palsternacka
  • champinjoner
  • gul lök

palsternackschips kantarellrisotto

TILLAGNING

Börja med att sätta på ugnen på 200 grader. Skär sedan upp champinjoner, gul lök och palsternacka – lägg upp dem på en ugnsform, häll över olivolja och kryddor och ställ in i ugnen i ca 40 minuter.

Tillaga sedan proteinkällan, vi stekte köttet med chipotle krydda. Som sagt väldigt gott, men något segt så högrev passar bättre i gryta.

När palsternackan börjar bli klar så kan du göra risotton. Ta ut några champinjoner ur ugnen och lägg dem på en tallrik. Ta sedan fram en liten stekpanna, stek kantarellerna och häll sedan i 1 dl kokosmjölk light och låt det koka upp på hög värme, häll i quinoan och koka så att vätskan kokar bort. Häll sedan i finriven parmesanost och rör om noga. Skär upp champinjonerna och lägg ner dem i risotton, krydda mycket efter smak. Färdigt. Tillagningstid ca 10-15 minuter.

Servera sedan med kött, avokadosallad och ugnsbakad palsternacka, svamp och lök. Så gott så gott.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply