Health stories

Making a big life change is pretty scary. But know what’s even scarier? Regret

januari 15, 2015

Processed with Moldiv Processed with Moldiv Processed with Moldiv

Imorse lyssnade jag, något försenat, på Body radios Nyårsspecial. Mycket vettigt sägs i denna podd, ja – men just detta avsnitt tog upp något jag länge tänkt på. Fitness som sport är egentligen väldigt unikt, halva året spenderas med att äta mat i mängder och lyfta tungt. Att prestera, förbättra och att överkomma de mentala spärrarna med hur långt man kan gå. Det är en sport som inte passar alla, om min pojkvän hör mig kalla Fitness för sport nu så kommer kvällen bestå av långa utlägg över hur lite fitness faktiskt är en sport. Men we agree to disagree. Det som framförallt skiljer Fitnessvärlden från resterande sporter eller intressen är dess sätt att skapa en livsstil. Fitness är inget du gör, det är något du är. Långt draget. Du behöver inte stå på scen, eller tävla – men likaså, det fysiska och psykiska jobbet som utförs görs 365 dagar om året.

Jag kan emellanåt ifrågasätta varför det för vissa är så svårt, det här med träning. Vill man inte träna, så behöver man absolut inte det. Men jag upplever det som om fler önskade att de prioriterade dessa timmar åt sin kropp och sitt psyke. Ser man till vilka individer som tagit det steget längre, att verkligen leva i denna värld så har nog alla något gemensamt, ett pannben som heter duga med ett behov att struktur och utveckling. Jag har alltid gillat struktur på mitt liv, jag är manisk, besatt. Allt eller inget, när denna energi läggs på fel prioriteringar slår allting fel, men med träningen blir det bara rätt. Allting blir komplett, på något vis. Strukturerat och hälsosamt, för mig i alla fall. Inte för alla.

Precis som de sa på Body radio, så finns det 4 block som alla måste uppfyllas för att ta sig till den absoluta toppen. Till eliten. Träning, att träna är grundläggande men sedan måste träningsuppläggen analyseras och struktureras. Samma sak gäller de tre andra blocken; kosten, återhämtningen och till sist det mentala arbetet. Saker bör, och måste prioriteras bort för att uppnå en optimal återhämtning och ständigt måste du arbeta med psyket. Samtliga 365 dagar om året. Det kan tyckas hårt, men det är dessa block som en efter en filtrerar bort de som inte är beredda att satsa, att offra.

Det här är en kalorisport, ingen low calorie diet, no carb, magrutor-året-om sport. #Eattogrow. Det här har varit min psykiska utmaning, inte att pallra mig till gymmet, inte att prioritera bort utgångar för återhämtning. Att arbeta på det mentala, men jag slås ofta över hur lätt det är – när man hittat rätt och gör det för att man vill, inte för att man måste. Potatis och ris står på mitt schema, så potatis till middag och ris till mina två, inte en, utan två luncher. Var det svårt att för första gången på 10 år äta dessa livsmedel? Nej. Inte alls. Inte alls. De finns med av en anledning, för de gör mig gott.

Är det svårt att dagligen, och medvetet, jobba upp sin vikt? Nej, inte alls. För att bli bättre måste jag göra något jag aldrig gjort. Magrutorna är mer eller mindre ett minne blott och två veckors solsemester ligger runt hörnet. Men vad är två veckor när jag jobbat två år på att ta mig dit där jag är idag. Hittar du något du verkligen brinner för så satsa allt.

”Making a big life change is pretty scary.

But know what’s even scarier?

Regret”

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply