Health stories

Måndagsfeeling

oktober 5, 2015

TandblekningVita sneakers

Måndag morgon och jag är uppe på mina två ben, utanför lägenhetens alla väggar. Blev det någon träning i söndags? Verkligen inte. Däremot lyckades min kropp att kliva upp ur soffan, och in på IKEA. Sjuk eller ej, vi hade ett kök som skulle betalas. Och klarar den IKEA, då klarar den vad som helst så måndag morgon, och jag är tillbaka på jobbet. Jag har även kommit fram till att det jag misstänkte var en förkylning, möjligtvis är en öroninflammation då den rejäla smärtan verkar vara just där. Och enligt historiken att döma med mina öron så är det högst troligt att det är vad som slog ut mig. 

Efter att ha spenderat fyra dagar i soffan kändes morgonens Naprapatbesök hos Calle på M3gym mer än nödvändigt, det var länge sedan det fanns så mycket att knäcka så jag antar att soffpositionen jag befunnit mig i möjligtvis inte var den bästa.

Fyra dagar från gymmet mitt i en tävlingssatsning är stressande, till en viss del. Framförallt när man ligger vätskefylld i soffan och tittar på de bästa inom sporten på SM. Man hamnar lite i en status quo. Kroppen behöver mat och näring för att tillfriskna, men samtidigt rör jag inte på mig och med ett fokus på att ligga på underskott blir det en svår balansgång. En av två luncher plockades bort, för jag behöver inte två luncher om jag inte tränar. Kolhydraterna till middagen tog jag själv bort när jag såg att min kropp samlade vätska som aldrig förr och idag beslutade coach att nu ryker dem helt fram till tävlingen. Middagens kolhydrater då alltså, men de två portioner med carbs runt träning får ligga kvar. Thank god.

Det är nu 7 veckor kvar till tävling, jag har gått ner två kilo hittills och vi fortsätter med mottot ingen stress. Första gången på en tävlingsdiet och vi vet inte hur min kropp reagerar. Hittills, över förväntat. Jag mår bra, jag är glad, förhållandevis frisk haha och energin finns kvar. Men vi räknar med platåer. Man bör räkna med platåer. Därför gör vi justeringen med middagen redan nu, så det finns tid att utvärdera. Det handlar inte om kilon tappade, helst hade jag inte gått ner något alls. Bara omfördelat vart kilona lagt sig, för det är det här som är viktigt att belysa; Jag trivs väldigt bra med min form offseason. Med en stark och kruvig kropp (relativt iaf haha). Men det är en tävlingssatsning, det är spelets regler. Jag ska in i formen för två tävlingar, sedan ska jag ur den. För att återfå en hälsosam kropp med en lagom mängd fett haha.

Men jag är glad att jag höll en bra form innan tävling, det gör sjukdagar som dessa lugnare. Jag har tid att få ta fyra dagar från gymmet, för att jag måste. Men nu är vi tillbaka på banan, en växel vassare och med ett helt nytt tagg efter SM inspirationen. Jag får göra det bästa av det jag har att jobba med. Och jag är redo att ge mitt allt.

HöstbildLöv Höstmossa

Jag lyckades under dessa dagar skrapa ihop tillräckligt med kraft för en fotopromenad, inte en lång sådan, men tillräckligt för att fånga höstens färgar som tydligt börjar ta över ute i naturen. Det är något kraftfullt med det.

Och baka. Baka har jag gjort också. Därför kommer senare ett recept på trippel layer nötkrämskaka. 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply tina öhrn oktober 5, 2015 at 5:18 e m

    Fantastiska bilder. Du ser helt fantastisk ut. Svårt att tro att du går på en sådan sträng diet!
    Ska verkligen bli kul att följa din väg till första tävling! :-)

    • Reply matkreation.se oktober 6, 2015 at 10:11 f m

      Tack snälla :D

  • Reply amanda oktober 6, 2015 at 9:36 e m

    Men gud såå fin du är människa!

    • Reply matkreation.se oktober 7, 2015 at 10:37 f m

      Men ååå tack snälla du! :)

    Leave a Reply