Workout stories

PB i böj ;)

februari 9, 2016

Mentalt har jag haft en block i frontböjen sedan jag påbörjade min diet. Desto lättare jag själv blivit, desto jobbigare har det varit inne på gymmet. Tur nog klarade jag nästan hela dieten utan att sänka vikterna. I en del övningar lyckades jag till och med öka mina vikter, medan andra övningar dessvärre blev lidande och det tycktes ske i just basövningarna. No surprise there.

Att styrketräna på ett kaloriunderskott är något kontraproduktivt och energin och glädjen jag känner inne på gymmet just nu är den största anledningen till varför jag valde att lägga nästa tävlingssatsning så pass långt fram. 

Det här är anledningen till varför jag fullkomligt älskar denna träningsform. Att känna en utveckling i styrkan från vecka till vecka. Att kämpa sig igenom mentala hinder och lyfta vikter du inte trodde du skulle klara.

Årets mål hade satts till 70 kg i böjen, 55 kg i frontböj och 100 kg i mark. Min vikt, 48-49 kg ska samtidigt upp mot 50-51 kg. Där borde jag kunna utvecklas som bäst (kroppsvikt är så oerhört individuellt så man ska aldrig jämföra sig. Men där någonstans hamnar jag när jag ligger på ett kaloriöverskott + en daglig dos av godsaker haha). Notera att jag gränsar till pygmé med mina 157 cm.

Böjen är där jag borde kunna utvecklas som mest. Rörligheten har jag och tekniken sitter. Får jag bara upp styrkan då… så kan det här nog bli bra. 

Men när jag vecka efter vecka nött mina frontböj på 10-15 kilo under det jag normalt gör har PBn och en utveckling i styrkan känts långt bort. Varje gång jag kopplat på buktrycket och förberett mig för böjen har panikkänslorna svämmat över och (den obefogade) rädslan över att tippa fram med näsan i backen har kommit över mig haha. 

Vilken jädrans syn.

 

Men i fredags satt dem. 45 kg och bara 10 to go till mitt mål då. Nu när jag inte har en midja som ser ut som att den ska gå av på mitten står jag något stabilare :p

 

Och igår satt PBt i mina böj. 70 kg (!) Även om jag fick tjafsa mig till ett godkännande i djupet av min coach haha. Men det var precis att den blev godkänd. Därefter slängde jag upp samma vikt ytterligare 4 gånger, så jag tror den sitter. Men nu backar vi tillbaka och fortsätter nöta på 60-65 kg. Jag har en tendens att kasta på ytterligare viktplattor när jag klarat ett mål, istället för att stanna upp, njuta och sedan backa och nöta.

Haha okej notera nu att hela inlägget egentligen var för att jag ville visa att jag lyckats ladda upp film här ( ;p) 

Men hit me; Vad har ni för mål för i år med er träning och har ni någon konkret plan för hur ni ska nå dit, eller litar ni på att utvecklingen borde komma inom sin tid?

Och ps. Hojta till om filmerna inte funkar, för då hade jag liksom inte förstått det här alls. Ds.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply