Workout stories

Så finner du motivationen till att träna

april 27, 2016

Denna vecka har jag tillsammans med mina Everyday Stories kollegor Emma och Emmi lagt en extra tanke på det här med hur man får träningen att bli av. Vi har alla olika bakgrunder, olika relationer till träning och förmodligen helt olika knep för att faktiskt ta oss tiden till att ta oss till träningen. För att för mig handlar det om just det – att faktiskt ta sig tiden att få det gjort. Jag tränar ca 90 minuter, 6 dagar i veckan men egentligen spelar det ingen roll om det är 6 dagar i veckan en tränar eller om det är fyra, tre eller möjligtvis ett pass i veckan. Vi har alla dagar vi verkligen inte vill träna. 

I grunden handlar det om två saker; Prioritering och motivation.

Emmi tar här upp en väldigt bra lista med konkreta tips på hur du rent praktiskt underlättar processen som uppstår när det är dags att träna haha. Ni vet, sådant som att ha träningsväskan färdigpackad och att försöka lura kroppen med att klä på sig gymkläderna – ingen går väl inte och tränar om man redan är ombytt? Precis ;)

Jag vill istället prata lite om anledningen till VARFÖR en tränar. Anledningen till varför JAG tränar och MIN process innan ett träningspass, som jag egentligen helst hade skippat. 

IMG_1086 IMG_1085

Det här är jag. Året innan jag hittade till gymmet. Jag rökte förmodligen mer cigaretter än vad jag åt måltider på den tiden. Jag själv är min egna motivation – till att prioritera den där timmen bland vikterna. 

Ovanstående bilder är anledningen till att jag, inte bara tränar, utan innerst inne känner att det var gymmet som räddade mig från det liv jag faktiskt levde. Och dit vill inte jag tillbaka.

Processed with VSCO with a5 preset

Processed with VSCO with a5 preset

Processed with VSCO with a5 preset

Tre år och väldigt många gymtimmar och måltider senare, så är det hit jag kommit. Tack vare träningen, tack vare mig själv. Det här är min anledning till varför jag tränar.

Mina två främsta tips till att finna motivationen är att hitta din anledning till varför du tycker det är viktigt och samtidigt finn en träningsform som DU tycker är rolig och utmanande. 

Trots att jag fullkomligt tokälskar det jag gör, finns det dagar som jag inte heller riktigt finner någon ork till att faktiskt ta mig till gymmet. Först och främst försöker jag alltid skilja på om det är motivationsbrist eller en trött kropp som gör mig omotiverad.

Behöver kroppen vila, då får den göra det. 

Är det så att jag helt enkelt hellre hade gjort något annat än att ta mig till gymmet så försöker jag alltid finna motivation till mitt pass genom Instagram och träningsbloggar. Eller så ändrar jag i mitt schema de dagarna det är tungt, för någon träning är bättre än ingen. Jag väljer de övningar jag tycker är roliga, de som vanligtvis sedan leder till att jag blir kvar på gymmet längre än tänkt. 

Men framförallt ser jag dessa dagar som de dagar som stärker mitt psyke och när jag väl kommit fram till gymmet med ett pass med endast roliga övningar, är det vanligtvis det passet som sedan ger mig mest glädje. 

Vad brukar ni göra när motivationen till träningen svajar? Har ni några tips för dessa dagar?

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Nikon D7200 bilder Valborg | Matkreation.se maj 1, 2016 at 12:44 e m

    […] sedan bege mig till SATS för att köra igenom armar. Vi jobbar lite med taktikerna jag pratade om här idag, och satsar på några få övningar och endast det som är KUL. För idag är någon […]

  • Reply Emmi i Spanien - explorista.se maj 4, 2016 at 10:17 e m

    Vilket bra inlägg, så stor skillnad på dig nu och då och det låter ju som både du och din kropp mår bättre! :)

    • Reply matkreation.se maj 5, 2016 at 1:06 e m

      Tack snälla du! Haha ja jag skulle nog vilja påstå att vi båda mår betydligt mkt bättre ;)

    Leave a Reply