Workout stories

SATS Hötorget

juli 13, 2016

Jag är relativt kräsen när det kommer till gym. Då menar jag inte att det behöver finnas flertalet olika maskiner eller massa ytor för att kunna få vara ifred. Det är snarare en specifik känsla jag vill åt, när jag kliver innanför dörrarna. Jag vill känna mig motiverad och inspirerad till att lyfta tungt. Desto färre fönster, desto bättre. Gärna också en bra belysning så man ser hur musklerna verkligen arbetar i varje lyft. Jag vill helt enkelt träna i något som liknar en bunker.

Ryggträning

… Mina schletna jädrans vader som jag försökt tatuera över haha. Efter att ha fått höra att vadernas muskelutveckling till mestadels beror på genetik (och min uppenbarligen jobbar mot mig) har jag gjort det jag absolut inte bör, typ gett upp träningen för dom.

Men rygg har jag desto lättare att bygga. Och det var just det som stod på schemat idag. Jag kom alltså inte upp imorse när klockan ringde. Jag kom visserligen inte upp de andra tre snoozningarna heller. Så det var träning på lunchen idag och för att öka min motivation bestämde jag att prova en ny miljö och det gym som kommer ligga närmast min skola under året; SATS Hötorget.

Efter att ha virrat runt utanför SATS skylten på Sveavägen får jag ringa Olivia och fråga efter väginstruktioner, men tillslut kom jag fram. Jag föredrar att fråga i receptionen vart omklädningsrummen finns och hur centret är uppbyggt när jag kommer till en ny miljö. Efter att ha fått en frågande blick och sedan en snabb genomgång fastnade jag spärren för jag blippat min kort i en sluss, och gått in genom en annan. Redan här känner jag mig som den största tönten haha. Inser sedan att jag glömt mina knästrumpor, hatar att träna i 3/4 byxor. Så en fantastisk början…

Men ganska direkt ringde Olivia och meddelade att hon hakade på dagens pass. Precis vad jag behövde idag, kombinationen av ett nytt gym och en fantastiskt träningspartner. Att vi sedan skrattade och flamsade bort halva passet var visserligen väntat, men i grunden så ska träning ändå vara kul så de tunga passen lämnar jag tills de pass jag tränar själv. Vilket är 99,9% av samtliga under ett år.

Rygg

Ryggpassen har alltid samma grund, jag börjar med de tunga övningarna och fortsätter sedan med lite dutt-övningar där jag söker kontakt och en brännande känsla i ryggen. Jag går in och nöter helt enkelt.

Vi är fortfarande på vecka 3 vilket innebär att det ännu är högreps, med 14 repetitioner blir det lätt lite tråkigt emellanåt dock så idag kortade vi ner några av seten till från 5 till 3 och slängde istället in några extra övningar och efter att Olivia gått pumpade jag ut ryggen i maskiner.

Ryggpassen brukar se ut på ett ungefär som nedan:

Latsdrag 14×5

En-arms drag i cable 14×3 (Vänster sedan höger)

T-bar row 14×5

Hög rodd 14×4

Pullovers med ett smalt grepp dropsetta 14×3

Låg rodd 14×4

Och sedan avslutar jag med bålrotationer i Cable för obliquesen.

Idag slängde vi in lite stångrodd också och sedan körde jag lite rodd i en av maskinerna. Rygg under vecka 3 är tungt, det är många repetitioner som ska göras för en stor muskelgrupp. Så det är en väldans tur att rygg är så SJUKT KUL att träna ;) 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply