Health stories

Träning och immunsystemet

februari 15, 2015

bild-5

Jag är sällan sjuk, på riktigt sjuk. Något små förkyld ibland, fast egentligen ganska ofta när jag tänker efter. Inget som hindrar mig från att träna eller jobba, lite snuvig kanske. Vanligtvis efter att någon i min omgivning varit sjuk. Vilket was the case även denna gång, jag kan härleda min influensa outbrake till min kära vän. Men jag kände mig lite krasslig redan på lördag dag – så lite ansvar kan jag ta själv.

Jag lever generellt väldigt hälsosamt, jag mår bra och känner mig frisk. Både fysiskt och mentalt. Vilket egentligen är det viktiga, inte hur hälsosamt andra anser att du lever, utan hur du själv mår. Men varför blir jag då småsjuk? Tanken slog mig att jag kanske behövde ett vitamintillskott, men vilket och sådana fall varför? Jag läser ju Näringslära för personliga tränare och kostrådgivare av Anki Sundin, fint. Slog upp kapitlet om träning och immunförsvaret och fick egentligen alla mina svar där. Enligt undersökningar så är halsont och influensaliknande symptom vanligare hos idrottare än motionärer. Intressant.

Visserligen så står det inte något här om exakt vad som urskiljer idrottaren från motionären, men jag tränar ofta. Mer än genomsnittet, så jag kategoriserar mig själv där.

För att snabbt summera så är det möjligt att antalet vita blodkroppar minskar i blodet efter långa och intensiva träningspass. Likaså så minskar glutamin mängden och produktionen av fria radikaler ökar. Efter ditt träningspass uppstår ”det öppna fönstret”, som vi hör talas om så ofta. Minskad halt vita blodkroppar i kombination med ökande stresshormoner förklara infektionskänsligheten. Vi andas även djupare och snabbare vilket även det kan bidra till infektionsrisken. Dessa effekter uppstår för att skydda oss mot träningsvärk, kroppen är smart den! För att skynda på återhämtningen bör vi ta ett återhämtningsmål inom 45 minuter efter avslutat pass.

Egentligen inget revolutionerande, det öppna fönstret är jag väl medveten om. Däremot så förklarar det trots detta varför jag är mer förkyld under de perioder jag tränar mer frekvent. Men glöm inte att motionärer är mer sällan sjuka än de inaktiva. Så hmm. Balans kanske. Men i slutändan, gör det du mår bra av. Jag tar hellre en snuvig näsa alla dar i veckan än att skära ner på det jag älskar mest. Styrketräningen. Bara en dag kvar. Men egentligen, en veckas vila kanske inte var så dumt ändå. Trevlig helg alla :)

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply