Kitchen stories

Veckans vegetariska

maj 6, 2016

Dom senaste dagarna har varit så stressiga med inlämningar att jag varken spenderat mycket tid i köket eller mer tid än nödvändigt framför datorn. Eller rättare sagt, de har potentiellt sätt kunna bli väldigt stressiga om jag inte prioriterat bort en del. För med det här vädret så har jag hellre suttit på balkongen eller promenerat vid vattnet när jag haft tid över, än stå i köket och laga mat. Det är bara att bita ihop, det är mina två sista kurser på kandidatexamen. Snart klar. Snart. 

Pumpasallad

Veckans vegetariska håller dock i sig i hemmet, även om det denna vecka blev en betydligt lättare variant. Med värmen som kommit tycks maträtterna bli just det, mer snabblagade och betydligt mer gröna.

sommarkjolMorgonsol

Här tar vi inga klämdagar haha så sista jobbdagen idag då innan helgen, jag behöver mina dagliga rutiner. Jag fungerar bäst så och framförallt blir det betydligt mycket lättare att ta sig till gymmet om jag ändå är igång och jobbar. Gårdagens lediga dag spenderades inne på kontoret för att beta av så mycket plugg jag kunde för att få helgen ledigt. Någon sa något om sommarväder?! Så min helg ska spenderas i bikini :D 

Ugnsrostad pumpaRostad pumpa sallad

Igår kväll när jag kom hem från träningen så tog jag och mannen en promenad på vår nyfunna stig, viker man av vid den första avfarten i skogen tar sträckan ca 30 minuter att promenera. Vilket inte är jätte länge, men lagom kort för att man ska orka gå sträckan lite oftare. Det blir liksom inte ett kvällsprojekt av det. Efter promenaden fylldes jag av ny energi och tog mig faktiskt tiden att ställa mig i köket för lite bakning, för även om det är just det jag prioriterar bort när jag blir stressad så är det faktiskt det som ger mig ett lugn. Så ikväll blir det ytterligare någon timme i köket för att fylla kylskåpet med gott inför helgen. Men innan det ska ni få receptet på världens enklaste sallad ;)

INGREDIENSER (2 portioner)

  • 1 påse råkostsallad (eller annan salladspåse)
  • 1/2 butternut squash + olivolja +parmesanost + paprikapulver +chilipulver + havssalt
  • fetaost
  • torkade tranbär
  • parmesanost
  • salladskrydda
  • svartpeppar
  • olivolja

TILLAGNING

Börja med att sätt på ugnen på 200 grader. Skiva pumpan i tunna skivor, ringla över olivolja och strö sedan över riven parmesan, paprikapulver, chilipulver och havssalt. Rosta bitarna tills de fått bra färg (ca 25 minuter). Blanda sedan ihop salladen med olja, salladskrydda, peppar, smulad fetaost och torkade tranbär. Blanda ner pumpan och riv över mer parmesan.

Ammen så lätt att det knappt räknas som recept haha men supergott när man är sugen på en roligare (eeeeh typ?) sallad :) 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply